PANDUAN PERLAKSANAAN AMALAN PERSEKITARAN BERKUALITI 5S JKSPk

2y ago
81 Views
4 Downloads
5.57 MB
51 Pages
Last View : 1m ago
Last Download : 2m ago
Upload by : Aarya Seiber
Transcription

Persekitaran Kondusif Inovasi ProduktifPANDUAN PERLAKSANAANAMALAN PERSEKITARANBERKUALITI 5S JKSPk

1. 2PENGENALAN 5SKaedah pengurusan yang dipelopori oleh pihak industri di Jepun bagimewujudkan persekitaran tempat kerja yang bersih, kemas, tersusun danselamatAmalan 5S bermatlamat mewujudkan persekitaran kerja yang berkualitisecara sistematik dan praktikalPelaksanaan Amalan 5S yang berkesan dapat meningkatkan kualitiperkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja selainmemberi nilai tambah kepada imej organisasiSatu kaedah atau teknik yang digunakan untuk mewujudkan danmengekalkan persekitaran kerja yang berkualiti di dalam sesebuahorganisasi5S berupaya memperkukuhkan lagi Sistem Pengurusan KualitiJabatan/Agensi berasaskan Standard MS ISO 9000, khususnya dalammemenuhi keperluan klausa Pengurusan Sumber berkaitan PersekitaranKerjaAPA ITU 5S?“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 3DEFINISI 5SOBJEKTIF 5S1. Mewujudkan suasana bersih, kemas, tersusun dan teratur serta selamat“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 42. Mewujudkan persekitaran dan kemudahan pejabat lebih teratur danmudah untuk diselenggara3. Meningkatkan kreativiti dan inovasi4. Meningkatkan motivasi dan disiplin5. Memupuk semangat berpasukan6. Memupuk nilai tanggungjawab terhadap kemudahan pejabat7. Membina pembaikan berterusan di dalam peningkatan kualiti organisasiFAEDAH 5S:“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 5KONSEP AMALAN 5SS1- SISIH (SEIRI)“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 6SISIH – Menyisih dan membuang barang yang tidak perlu ditempat kerjaKESAN KEJAYAAN SISIH“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 7S2- SUSUN (SEITON)SUSUN - Menyusun dan menyimpan barang dengan kemas, mudahdiambil dan disimpan semula di tempatnya“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 8SUSUN secara berkesan:Guna Falsafah 5SSetiap Barang Ada Tempatnya dan Setiap Tempat ada BarangnyaMenggunakan kaedah First-In-First-Out (FIFO)Melabelkan dan mengindeks nama dan nombor padabarang/peralatan/rekodMenyusun barang/peralatan/rekod mengikut kategoriMemastikan barang disusun dengan sebaik mungkin supaya mudahdicapaiTINDAKAN SUSUN“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 9KESAN KEJAYAAN SUSUNKesan Kejayaan SUSUN boleh diukur melalui:Pencarian/ capaian barang/peralatan/dokumen dalam tempoh 30 saatS3- SAPU (SEISO)SAPU - Membersih tempat kerja dengan rapi supaya tiada habuk,kotoran dilantai, mesin dan peralatan“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 10SAPU secara berkesanMengagihkan Tugasan PembersihanMenentukan hak milik (ownership) ruang/ peralatan bagi setiap ahliMewujudkan kaedah pembersihan yang akan digunakanMenyediakan peralatan dan bahan-bahan untuk kerja pembersihanMelaksanakan kerja pembersihanTINDAKAN SAPU“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 11KESAN KEJAYAAN SAPUKesan Kejayaan SAPU boleh diukur melalui:Produk dan hasil kerja yang berkualitiPersekitaran kerja yang selesa dan selamatKeadaan persekitaran lebih bersihKos penyelenggaraan lebih rendahS4- SERAGAM (SEIKETSU)SERAGAM - sekeadaan, sebentuk dan sewarna sama ada pada ciri-ciri,“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

susun atur atau peraturannya dengan mewujudkan keseragamanprosedur, susun atur dan piawaiSERAGAM secara berkesanMewujudkan senarai semak tugasan dengan teknik 5W1HMewujudkan senarai semak peraturan inventoriMengadakan prosedur kerja pembersihanMengadakan jadual penyelenggaraanMewujudkan model/aktiviti susun atur yang SERAGAMTINDAKAN SERAGAM“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 12

1. 13KESAN KEJAYAAN SERAGAMKesan Kejayaan SERAGAM boleh diukur melalui:Mempunyai piawaian ruang tempat kerja yang lebih baikMempunyai impak visual yang positifMempunyai peraturan dan piawaian prosedur kerja (SOP)S5- SENTIASA AMAL (SHITSUKE)SENTIASA AMAL - usaha mengekalkan 4 Amalan5S yang pertama iaitu Seiri, Seiton, Seiso dan Seiketsudi samping melaksanakan penambahbaikan“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

berterusan di premis Jabatan/AgensiPanduan Mengekalkan Amalan 5SMeneruskan program kesedaran tentang kepentingan Amalan 5Sdengan mengadakan latihan yang berterusanMemastikan audit dalaman Amalan 5S dilaksanakan secara berkalaMemastikan aktiviti promosi berterusanMewujudkan sistem pengiktirafan dan penghargaan kepada usaha yangditunjukkan oleh warga Jabatan/AgensiMewujudkan sistem pemantauan yang efektif dan sistematikKESAN KEJAYAAN SENTIASA AMAL :Kesan Kejayaan SENTIASA AMAL boleh diukur melalui:Prestasi cemerlang berterusan melalui aktiviti audit dalaman Amalan 5SJabatan/AgensiWarga Jabatan/Agensi sentiasa kelihatan ceria dan bersemangat melaksanaAmalan 5S di samping mematuhi peraturan di tempat kerjaWujudnya disiplin dan semangat kerja berpasukan di kalangan wargaJabatan/AgensiWarga mempunyai daya usaha untuk sentiasa mengamal dan menambahbaik“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 14

Amalan 5S di tempat kerjaPeningkatan kecekapan dan keberkesanan proses kerjaPenyertaan dan kejayaan dalam konvensyen, pertandingan dan anugerahberkaitan Amalan 5SPOLISIAMALAN PERSEKITARAN BERKUALITI 5SJABATAN KEHAKIMAN SYARIAH NEGERI PERAKJKSPk beriltizam mengamalkan prinsip 5S bagi mewujudkan persekitaran kerjayang kondusif demi meningkatkan produktiviti dan perkhidmatan ygberintegriti, efisyen dan berkualiti.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 15

1. 16OBJEKTIFAMALAN PERSEKITARAN BERKUALITI 5SJABATAN KEHAKIMAN SYARIAH NEGERI PERAK:1. mewujudkan persekitaran kerja yg bersih selesa sistematik, kondusif &praktikal.2. mengekal dan meningkatkan kualiti kerja kearahperkhidmatan yg memenuhi kepuasan pelanggan.penyampaian3. memastikan warga JKSPk berintegriti, berdisiplin, bermotivasi danmembudayakan semangat kerja berpasukan yang berterusan.4. memaksimumkan sumber tenaga manusia secara efisyen, menjimatkankos dan meningkatkan produktiviti perkhidmatan.5. memperkukuhkan lagi sistem pengurusan kualiti JKSPk berasaskanStandard ISO 9001:2008 & MS 1900: 2005“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 17LOGO RASMIAMALAN PERSEKITARAN BERKUALITI 5S,JABATAN KEHAKIMAN SYARIAH NEGERI PERAK1. REKA BENTUK ASAS1.1 Bentuk Kubah MasjidMelambangkan ciri-ciri keislaman yang diamalkan terutamanya olehInstitusi Agama seperti Jabatan kehakiman Syariah Perak“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1.2Tulisan Besar 5S Yang GahSebagai tanda kesungguhan dan semangat semua kakitangandalam melaksanakan amalan 5S1.3 Jata Negeri Perak Darul Ridzuanmelambangkani tanda taat setia dan kesungguhan dalammenjalankan tugas.Semangat kecintaan kepada negeri menjadi fokus utama dalamsebarang tindak tanduk kakitangan bagi menjayakan 5S ini.2. PEMILIHAN WARNA (KOMBINASI WARNA PUTIH KUNING HITAM MERAH DANBIRU)2.1 Warna Putih, Kuning Dan Hitammewakili warna negeri Perak2.2 Warna Merah Putih Kuning Dan Birudiaspirasikan dari warna Jalur Gemilang sebagai lambang penonjolanpelaksanaan 5S ini bukan setakat untuk negeri Perak sahaja tetapijuga kepada seluruh Jabatan Kehakiman Syariah Negeri-Negeri dalamNegara Malaysia.3. CIRI-CIRI ISTIMEWA3.1 Bentuk Bunga Raya lambang kecantikan dan ketulusan hati pengamalnya.melambangkan keindahan yang bakal terhasil apabila amalan 5Sdapat dipraktikkan di Jabatan ini.menggambarkan Jiwa Malaysia juga dapat dijelmakan keranabunga raya adalah merupakan bunga kebangsaan.bersesuaian dengan kempen menanam bunga raya di pejabatseperti pekeliling yang dikeluarkan oleh YB Setiausaha KerajaanNegeri Perak baru-baru ini.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 18

3.2Akronim 5S iaitu, Sisih, Susun, Sapu, Seragam danSentiasa AmalDizahirkan agar semua kakitangan dapat menghayati nilai 5S tersebutdengan berkesan sekali setelah memahami maksud 5S secaralangsung apabila melihat logo ini.PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF1. Takrif perkataan;1.1.Persekitaran - Halaman, sekeliling atau suasana sesuatu tempat.1.2.Kondusif- Selesa, tenang, tenteram dan harmoni.1.3.Inovasi- Perihal sesuatu teknologi bagi menghasilkan output.1.4.Produktif- Perihal sesuatu hasil yang lumayan dan maksimum.2. Huraian moto.2.1 5S adalah suatu amalan yang dibudayakan dalam sesebuah organisasibagi menghasilkan persekitaran yang selesa dan tenteram.2.2 Apabila wujud suasana tenteram dalam dalam sesebuah organisasimaka produktiviti outputnya akan bertambah dan berkualiti“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 19

1. 20KRITERIA AUDIT DALAMANAMALAN 5S JABATAN KEHAKIMAN SYARIAH PERAKBAHAGIAN A : DASAR, PERANCANGAN DAN DOKUMENTASIDasar UmumDasar Umum ini disediakan bagi menjadi panduan umum kepada seluruhpegawai dan kakitangan Jabatan Kehakiman Syariah Perak di dalammelaksanakan Persekitaran Berkualiti 5S. Dasar ini perlu dipatuhi di dalammenyediakan apa-apa aktiviti dan dokumentasi yang berkaitan denganPersekitaran Berkualiti 5S Jabatan.1. Bahasa1.1Bahasa pengantar adalah Bahasa Malaysia. Ia adalah selarasdengan Akta Bahasa Kebangsaan 1963.1.2Bahasa lain adalah dibenarkan di dalam penggunaan sepertinama atau sekiranya tiada perkataan yang tepat atau sesuai didalam Bahasa Malaysia bagi menggambarkan makna ataumaksud sesuatu keadaan atau tindakan atau benda.1.3Perkataan yang digunakan selain daripada bahasa Malaysiahendaklah disendengkan dengan bertanda “ ”.2. “Standard”2.1Jabatan akan menyediakan suatu “standard” yang akan diikutidan dipatuhi2.2“Standard” ini hendaklah dilaksanakan secara menyeluruh disemua peringkat Mahkamah, Bahagian dan Unit.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

1. 212.3“Standard” ini juga hendaklah dimaklumkan dan dilaksanakankepada semua kerja-kerja yang diserah urus kepada pembekal.3. Pematuhan kepada Pekeliling/Arahan yang berkuatkuasa.3.1.Setiap pelaksanaan mestilah mengambil kira, mematuhi danselaras dengan eliling/ garis panduan/ arahan/ undang-undang kerajaan danJabatan semasa dan sedang berkuatkuasa.4. Selaras dengan Sistem Kualiti Jabatan4.1Setiap pelaksanaan amalan Persekitaran Berkualiti 5S hendaklahmengambil kira, mematuhi dan selaras dengan Sistem Kualiti yangtelah, sedang dan akan dilaksanakan oleh Jabatan.4.2Ini termasuklah MS ISO 9001:2008, MS 1900:2005 dan PetunjukPrestasi Awam (KPI).5. Mengambil Kira Aspek Keselamatan mengikut Arahan Keselamatan5.1Mematuhi arahan dan pekeliling daripada badan berautoriti atauagensi yang berkaitan dengan keselamatan seperti MajlisKeselamatan Negara, Jabatan Bomba dan Penyelamat, JabatanKimia dan Jabatan Pertahanan Awam.5.2Ia termasuklah keselamatan dari aspek fizikal, susun atur perabutdan pejabat, bahan kegunaan, pekerja dan data/maklumat.6. Seragam6.1Mewujudkan suasana seragam terutama yangpengurusan fail, warna, kod dan seumpamanya.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”melibatkan

6.2Pelaksanaan 5S mestilah seragam di peringkat penyeragamannya di peringkat Jabatan.7. Mesra Pelanggan7.1Setiap perancangan yang melibatkan pelaksanaan 5S jugahendaklah bersifat mesra pelanggan.7.2Ini termasuklah kemudahan untuk Orang Kelainan Upaya (OKU)dan Warga Emas.7.3Tanda arah atau papan tanda hendaklah jelas, diletakkan ditempat yang bersesuaian, mudah dilihat dan difahami,8. Penerapan Nilai dan Etika Murni8.1Sesuai dengan Pematuhan Syariah MS 1900:2005, penerapan Nilaidan Etika Murni hendaklah dilaksanakan. Ini termasuklah sepertimencatat “Kewajipan Menjalankan Tugas” di dalam dokumendokumen rasmi Jabatan serta di persekitaran bangunan.8.2Melayan pelanggan dan orang awam yang berurusan denganJabatan dengan baik dan sopan.8.3Menjawab panggilan telefon mengikut arahan dan peraturanyang berkuatkuasa.9. Berimej Korperat, Bersih dan Teratur9.1.Pelaksanaan amalan Persekitaran berkualiti perlu mengekalkanimej Korperat sebagai sebuah jabatan perkhidmatan awam.9.2.Susun atur mestilah teratur, bersih, kemas dan tersusun.9.3.Setiap Pelabelan dan parkir yang dibuat mestilah minima danmenggunakan warna yang seragam. Bagi label tulisan hitam dan“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 22

latar belakang putih manakala untuk petunjuk arah tulisanputih latar belakang hitam.9.4.Hiasan adalah minima dan bersesuaian.10. Menepati prinsip pelaksanaan Persekitaran Berkualiti Jabatan10.1.Pelaksanaan Persekitaran 5S mestilah mengambil kira prinsippelaksanaan 5S iaitu jimat, selesa, kemudahcapaiandankemudahkesanan.10.2.Bagi tujuan penjimatan, perlulah mengutamakan idea, kreativitidan inovasi10.3.Hendaklah mengambilkirakakitangan.10.4.Bagi tujuan kemudahcapaian, susun atur setiap peralatan dandokumen mestilah boleh dicapai dalam tempoh 30 saat10.5.Bagi tujuan kemudahkesanan, informasi ( direktori) pegawai yangbertanggungjawab mestilah dipamerkan di setiap tempatseliaannya.10.6.Setiap sistem ,dokumen, dan susun atur yang dibuat mestilahmudah dikesan.keselesaanpelanggandanjugaDasar 5S1 yangditandatangani oleh Ketua Hakim Syarie Negeri Perak dan mempunyaitarikh.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 23

2 Turut mengandungi Carta Organisasi Jawatankuasa Induk 5Sdan Carta Perbatuan Jabatan3 Dipaparkan dan disebarkan kepada warga agensi.4 Keadaannya bersih dan dipasang pada tempat-tempat yang strategik.5 Maksuddasarinidapat memenuhi keperluan mengikut aktivitipelaksanaan Sistem 5S dan jelas kepada pekerja.6 Bahasa yang digunakan mudah dan mengandungi elemen keperluan,kebersihan dan keselamatan, produk/perkhidmatan, perkhidmatanberkualiti, ciri kerja berpasukan serta kepuasan pelanggan.Penglibatan Pengurusan Atasan1. Melibatkan pengurusan atasan sebagai penaung/penasihatEkosistem 5s iaitu Ketua Hakim Syarie di peringakta Jabatan danHakim-hakim di peringkat daerah.2. Melibatkan pengurusan atasan dalam aktiviti 5s seperti programkesedaran/pendedahan dan lawatan3. Membentang dan melaporkan pelaksanaan aktiviti 5s dalammesyuarat pengurusan.Jawatankuasa Pelaksana Induk 5S1. Dilantik oleh Ketua Hakim Syarie dan dipersijilkan perlantikannya.2. Terdiri daripada Pengerusi Jawatankuasa audit, latihan dan promosi dandisebarkan ke setiap zon.3. Carta organisasi, carta perbatuan dan pelan lantai pelaksanaan indukdisediakan dengan jelas dan disebarkan ke setiap zon.4. Minit mesyuarat Jawatankuasa Pelaksana direkod semasa mesyuaratdan disimpan secara teratur serta diedarkan.5. Perancangan dan pelaksanaan agenda Jawatankuasa Induk dalamsetahun hendaklah meliputi kesemua peringkat zon.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 24

6. Butiran yang terdapat dalam perancangan tersebut adalahmenyeluruh dan memuaskan dari kejelasan aktiviti dirancang.7. urusdengan baik dan dikemaskini.8. rkesanannya dan dibuat penambahbaikan.9. Jabatan hendaklah melantik fasilitator terlatih sebagai pakar rujukpelaksanaan Ekosistem 5s.Jawatankuasa Latihan Induk1 Jawatankuasa Latihan dilantik oleh Ketua Hakim Syarie dan dipersijilkanperlantikannya.2 Carta Perbatuan disediakan secara terperinci untuk setiap tahun yangdirancang.3 Perancangan yang terdapat dalam Carta Perbatuan tersebut adalahmenyeluruh dan membabitkan kesemua zon.4 Aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual.5 Perancangan Pelaksanaan diselengara, didokumenkan, diurus denganbaik dan dikemaskini.6 Program Latihan dibuat sekurang-kurangnya dua kali setahun.7 Program latihan yang dijalankan dinilai keberkesanannya.8 rkesanannya dan dibuat penambahbaikan secara berterusan.Jawatankuasa Promosi Induk1 Jawatankuasa Promosi dilantik oleh Ketua Hakim Syarie dan dipersijilkanperlantikannya.2 Carta Perbatuan disediakan secara terperinci untuk setiap tahun yang“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 25

1. 26dirancang.3 Perancangan yang terdapat dalam Carta Perbatuan tersebut adalahmenyeluruh dan membabitkan kesemua zon.4 Aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual.5 Perancangan Pelaksanaan diselengara, didokumenkan, diurus denganbaik dan dikemaskini.6 Informasi mengenai 5S hendaklah dimaklumkan kepada semua ahli disetiap zon dalam bentuk yang praktikal dan mudah difahami sertamenjadi panduan.7 Program Promosi Luaran dan Dalaman hendaklah direkodkan.8 Program Promosi yang dijalankan dinilai keberkesanannya.9 rkesanannya dan dibuat penambahbaikan secara berterusan.10 Panduan Amalan Persekitaran Berkualiti 5S hendaklah disediakan dandiedarkan kepada setiap zon.Jawatankuasa Audit Induk1 Jawatankuasa Audit dilantik oleh Ketua Hakim Syarie.2 Carta Perbatuan disediakan secara terperinci untuk setiap tahun yangdirancang.3 Perancangan yang terdapat dalam Carta Perbatuan tersebut adalahmenyeluruh dan membabitkan kesemua zon.4 Aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual.5 Perancangan Pelaksanaan diselengara, didokumenkan, diurus denganbaik dan dikemaskini.6 Audit dibuat secara berkala sekurang-kurangnya 2 kali setahun.7 Menyediakan Laporan Analisa Penemuan Audit setiap kali auditandibuat.8Mempunyai kriteria Audit yang lengkap dan sesuai untuk“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”

digunapakai dan disebarkan ke setiap zon.9 Penemuan hasil audit dipamerkan untuk memberi maklumat danpengetahuan kepada semua pekerja.Mesyuarat Kajian Semula Pelaksanaan Amalan Persekitaran Berkualiti 5S olehJawatankuasa Induk 5S1 Mesyuarat Kajian Semula Pelaksanaan Amalan Persekitaran Berkualitihendaklah dijadualkan dalam Carta Perbatuan Pelaksanaan Induk.2 Mesyuarat mestilah dijadualkan sekurang-kurangnya dua kali setahundan dilaksanakan mengikut jadual.3 Rekod mesyuarat hendaklah didokumenkan, diurus dengan baik dandikemaskini.4 Setiap jawatankuasa mestilah mengemukakan laporan penilaiankeberkesanan pelaksanaan.Sudut 5S (Induk)1 Terletak di tempat yang strategik dan fungsi penggunaan yangmemuaskan.2 Terdapat info berkaitan Amalan 5S untuk tujuan promosi yang terkini3 Terdapat Dasar Sistem Amalan 5S.4 Terdapat maklumat zon-zon 5S seperti lokasi, carta organisasi dangambar sebelum selepas aktiviti 5S5 Terdapat gambar-gambar aktiviti 5S6 Keadaannya bersih, tidak berdebu dan dipaparkan di lokasi-lokasi yangsesuai.7 Perkembangan terkini jawatankuasa latihan, promosi dan audit indukhendaklah dipaparkan.8 Keputusan analisa auditan hendaklah dipaparkan.“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”1. 27

1. 28Jawatankuasa Pelaksana 5S Zon1. kanperlantikannya.2. Terdiri daripada Pengerusi Jawatankuasa audit, latihan dan promosi dandisebarkan ke setiap zon.3. Carta organisasi, carta perbatuan dan pelan lantai pelaksanaan indukdisediakan dengan jelas dan disebarkan ke setiap zon.4. Minit mesyuarat Jawatankuasa Pelaksana direkod semasa mesyuaratdan disimpan secara teratur serta diedarkan.5. Perancangan dan pelaksanaan agenda Jawatankuasa Induk dalamsetahun hendaklah meliputi kesemua peringkat zon.6. enyeluruh dan memuaskan dari kejelasan aktiviti dirancang.7. urusdengan baik dan dikemaskini.8. rkesanannya dan dibuat penambahbaikan.Jawatankuasa Latihan Zon1 Jawatankuasa Latihan dilantik oleh Ketua Pejabat ( Pengerusi).2 Carta Perbatuan disediakan secara terperinci untuk setiap tahun yangdirancang.3 Aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual.4 Perancangan Pelaksanaan diselengara, didokumenkan, diurus denganbaik dan dikemaskini.5 ProgramLatihandibuatsekurang-kurangnyasatu“ PERSEKITARAN KONDUSIF INOVASI PRODUKTIF”kalisetahun

1. 29diperingkat zon.6 Program latihan yang dijalankan dinilai keberkesanannya.7 rkesanannya dan dibuat penambahbaikan secara berterusan.Jawatankuasa Promosi Zon1 Jawatankuasa Promosi dilantik oleh Ketua Pejabat ( Pengerusi)2 Carta Perbatuan disediakan secara terperinci untuk setiap tahun yangdirancang.3 Aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual.4 Perancangan Pelaksanaan diselengara, didokumenkan

Jawatankuasa Pelaksana Induk 5S 1. Dilantik oleh Ketua Hakim Syarie dan dipersijilkan perlantikannya. 2. Terdiri daripada Pengerusi Jawatankuasa audit, latihan dan promosi dan disebarkan ke setiap zon. 3. Carta organisasi, carta perbatuan dan pelan lantai pelaksanaan induk disediakan dengan jelas dan disebarkan ke setiap zon. 4.

Related Documents:

1.0 TUJUAN 1.1 Memberi pemahaman tentang Amalan 5S. 2.0 LATAR BELAKANG 2.1 Konsep Amalan 5S mula diperkenal kepada syarikat-syarikat di negara Jepun pada awal tahun 1980an. Amalan 5S ialah kaedah atau alat pengurusan yang boleh mewujudkan persekitaran di tempat kerja berkualiti yang selesa,

Tahap Amalan Kepimpinan Transformasi pengetua Bahagian ini menjelaskan tahap amalan kepimpinan transformasi pengetua mengikut dimensi-dimensi amalan kepemimpinan transformasi, iaitu pertimbangan berasaskan individu, membina rangsangan intelektual dan memupuk pengaruh yang ideal. Jadual 2 menunjukkan purata skor dan sisihan piawai

3. Mengenal pasti hubungan di antara amalan kepimpinan tranformasional guru besar dengan kepuasan kerja guru. Persoalan Kajian 1. Apakah tahap amalan kepimpinan transformasional dalam kalangan guru besar sekolah di daerah Kuala Langat? 2. Apakah tahap kepuasan kerja guru? 3. Adakah terdapat hubungan yang signifikan antara dimensi kepimpinan

Panduan Teknis Pengembangan Muatan Lokal di Sekolah Dasar. 9. Panduan Teknis Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar 10. Panduan Teknis Transisi KTSP ke Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar Panduan tersebut disusun sebagai acuan bagi guru, kepala sekolah, pengawas, para . Ujian Sekolah/Madrasah merupakan kegiatan pengukuran pencapaian

TUGAS AKHIR PANDUAN PEMBENTUKAN ORGANISASI MUTU ITS TUGAS AKHIR PANDUAN TUGAS AKHIR KANTOR PENJAMINAN MUTU INSTITUT TEKNOLOGI SEPULUH NOPEMBER SURABAYA 2017 . . Pembuatan Laporan, dan Ujian. C. Tahap presentasi Proposal sebagai bagian dari pelaksanaan Tugas Akhir/Skripsi. D. Departemen mengusulkan dosen pembimbing dan penguji Tugas

Selamat datang dalam dunia yang sangat mendebarkan hati, dunia Binary options. Melalui panduan ini, akan kami jelaskan dan jabarkan secara terperinci mengenai panduan untuk memulai trading (berdagang) di Binary options. Beberapa panduan sebenarnya telah tersedia pada website resmi, tetapi saya ingin memberikan anda panduan yang lebih

Jawatankuasa Induk EKSA 16 10. Carta Organisasi Induk EKSA 17 - 20 11. Peranan Jawatankuasa EKSA 21 - 23 12. Pembahagian Zon EKSA 24 - 29 13. Keseragaman EKSA di UMP 30 - 49 14. Penutup 49 . 3 PANDUAN EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM (EKSA) UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG 1 TUJUAN Tujuan manual ini disediakan bagi memberi panduan kepada warga .

The XilMailbox library provides the top-level hooks for sending or receiving an inter-processor interrupt (IPI) message using the Zynq UltraScale MPSoC and Versal ACAP IPI hardware. Chapter 1: Xilinx OS and Libraries Overview