SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQ) PROGRAM KREDIT EPENJANA BERNILAI .

3y ago
143 Views
4 Downloads
202.65 KB
11 Pages
Last View : 1d ago
Last Download : 3m ago
Upload by : Oscar Steel
Transcription

SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQ)PROGRAM KREDIT ePENJANA BERNILAI RM50KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA1. Apakah inisiatif ePENJANA? Program ePENJANA adalah satu inisiatif di bawah Pelan JanaSemula Ekonomi Negara (PENJANA), yang bertujuan untukmenggalakkan perbelanjaan pengguna. Ia juga bertujuan untuk menggalakkan amalan keselamatanmelalui pembayaran tanpa sentuh dan membantu pihakkesihatan awam menjalankan pengesanan kontak rapatuntuk mengawasi penularan COVID-19 melalui penggunaanaplikasi MySejahtera. Dianggarkan 15 juta rakyat Malaysia akan mendapatmanfaat daripada program ini di mana Kerajaan nakan bagi pembelian melalui penyedia perkhidmatane-Dompet yang terpilih iaitu Boost, GrabPay dan Touch n’ Goe-Wallet.

Pada masa yang sama, penyedia perkhidmatan e-Dompetyang mengambil bahagian akan turut menawarkan inisiatiftambahan bernilai RM50 dalam bentuk baucar, pulangantunai (cashback) dan mata ganjaran (rewards points).2. Siapakah yang layak menerima ePENJANA ini?Syarat-syarat kelayakan adalah seperti berikut:(a)Warganegara Malaysia;(b)Berumur 18 tahun dan ke atas pada atau setakat 31 Disember2020;(c)Berpendapatan kurang dari RM100,000 setahun berdasarkanrekod terkini LHDN; dan(d)Telah memuat turun dan berdaftar sebagai penggunaaplikasi MySejahtera.Setelah permohonan dibuat, anda akan menerima notifikasitentang status permohonan daripada e-Dompet pilihan anda.

3. Bilakah program ini akan bermula dan bilakah ia akan berakhir?Bagaimana kredit ePENJANA dan insentif e-Dompet akandikreditkan? Adakah kredit ePENJANA dan insentif e-Dompetmempunyai tarikh luput? Kredit ePENJANA boleh dipohon mulai jam 8.00 pagi pada 31Julai 2020 sehingga 11.59 malam pada 24 September 2020. Setelah dipohon, kredit ePENJANA mesti digunakan sebelumjam 11.59 malam pada 30 September 2020. Selepas tarikhakhir ini, baki kredit ePENJANA yang tidak digunakan akanluput secara automatik dari e-Dompet pemohon. Anda berhak mendapat kredit ePENJANA bernilai RM50 sekalisahaja melalui satu sahaja e-Dompet pilihan anda sepanjangprogram ini. Setelah anda menerima kredit ePENJANA darisatu e-Dompet, sebarang percubaan untuk menuntut kreditePENJANA tambahan dari e-Dompet yang lain akan ditolakoleh sistem. Sekiranya anda memenuhi kriteria kelayakan (termasukmendaftar di MySejahtera) dan telah disahkan di itePENJANA RM50 (Ringgit Malaysia Lima Puluh Sahaja) akandikreditkan ke dalam e-Dompet pilihan anda dalam tempohlima hari dari tarikh permohonan.

olehmasing-masingpenyediabergantungkepada terma-terma dan syarat-syarat mereka. Sila rujukkepada pengumuman dari penyedia perkhidmatan suk tarikh luput bagi insentif tambahan. Kredit ePENJANA dari sesebuah e-Dompet tidak bolehdipindahmilik ke akaun e-Dompet lain atau ditebus secaratunai.4. Mengapa tiga e-Dompet ini dipilih untuk inisiatif ePENJANA? Boost, GrabPay dan Touch n’ Go eWalletmewakilisebahagian besar pasaran e-Duit dengan jumlah erangkumi lebih dari 400,000 peruncit di seluruh negara. Ini merupakan sebuah platform yang siap tersedia kan seramai mungkin Rakyat dan juga memberikeselesaan dalam kredit ePENJANA untuk pilihan barangandan perkhidmatan yang meluas.

Anda boleh menggunakan RM50 ePENJANA untuk sebarangtransaksi yang boleh dibayar melalui e-Dompet pilihan anda.5. Bagaimana saya boleh memohon kredit ePENJANA? a dan memohon RM50 kredit ePENJANA melaluipenyedia perkhidmatan e-Dompet pilihan anda.Aplikasi MySejahtera Langkah 1: Muat turun applikasi MySejahtera dari GaleriAplikasi Mudah Alih Kerajaan Malaysia (GAMMA), Apple AppStore, Google Play atau Galeri Aplikasi Huawei. Langkah 2: Sila masukkan maklumat peribadi (nama penuhseperti yang tertera pada NRIC Malaysia/Kod KetenteraanMalaysia/Kod Polis Diraja Malaysia). Bagi pengguna sediaada, sila kemaskini maklumat peribadi anda (nama penuhseperti yang tertera pada NRIC Malaysia/Kod KetenteraanMalaysia/Kod Polis Diraja Malaysia). Langkah 3: Teruskan memohon inisiatif ePENJANA melalui eDompet pilhan anda.

Aplikasi e-Dompet: Proses pengesahan pengguna baru dan sedia ada akanditeruskan melalui aplikasi e-Dompet. Langkah 1: Muat turun aplikasi e-Dompet oleh penyediaperkhidmatan e-Dompet yang turut serta dalam program inidari Apple App Store, Google Play atau Galeri AplikasiHuawei. Langkah 2: Daftar sebagai pengguna baharu atau untukpengguna semasa, ikuti arahan yang ditunjukkan dalamaplikasi e-Dompet. an identiti anda secara elektronik (electronicKnow Your Customer atau eKYC). Langkah 4:Klik “tebus kredit RM50” di e-Dompet.Pengesahan identiti akan diteruskan untuk mengesahkanNRIC, kelayakan pendapatan, sama ada anda telahberdaftar dengani MySejahtera dan sekiranya anda telahmelakukan tuntutan ePENJANA anda dari e-Dompet lain.

6. Mengapa permohonan saya tidak berjaya atau lambatdiluluskan? Berikut adalah antara sebab-sebab permohonan anda tidakberjaya:(a)Anda tidak menepati syarat-syarat kelayakan.(b)Anda tidak mengemukakan maklumat yang lengkap. Mengambil kira trafik permohonan yang tinggi, kemungkinanterdapat kelewatan dalam mendapatkan kredit ePENJANARM50 anda. Sebarang pertanyaan / kemusykilan mengenaikredit ePENJANA melalui e-Dompet pilihan anda, silahubungi:(a)Boost- Telefon: 603-2260 9494- E-mel: support@myboost.com.my- Laman quests/new(b)GrabPay- Telefon: 603-2788 1300- E-mel: epenjana@grab.com- Laman 45705731-ePenjana-(MY)

(c)Touch ‘n Go e-Wallet- Telefon: 603-5022 3888- E-mel: tngewalletcs@tngdigital.com.my- Laman sesawang: https://tngd.my/careline-webform7. Adakah terdapat proses rayuan atau pertikaian (‘dispute’)? Ya. Sebarang rayuan dan pertikaian boleh dapenyedia perkhidmatan seperti maklumat pada item 9 diatas.8. Saya merupakan peruncit luar talian – perlukan sayamendaftarkan kedai saya untuk kod QR MySejahtera? Ya. Semua peruncit adalah digalakkan untuk menggunakanMySejahtera Check-In untuk mendaftar dan menguruskankemasukan pengunjung ke premis mereka secara sistematikdan teratur. Untuk mendaftar, pemilik premis harus mengikuti langkahberikut:

aysia.gov.my/checkin/ Langkah 2: Masukkan nombor telefon mudah alih anda ataue-mel dan klik “Daftar”. Langkah 3: Anda akan menerima One-Time-Pin (OTP) melaluiSMS (jika anda daftar melalui nombor telefon mudah alih)atau pautan pengesahan akan dihantar melalui e-mel (jikaanda daftar melalui e-mel). Langkah 4: Masukkan OTP dan klik ‘Hantar’ (jika anda esahan akan dihantar melalui e-mel (jika anda daftarmelalui e-mel). Langkah 5: Isikan maklumat pendaftaran premis anda danklik ‘Hantar’. Anda akan menerima mesej ‘PendaftaranBerjaya’. Langkah 6: Anda akan menerima kod unik MySejahtera untukpremis anda. Muat turun, cetak dan letakkan kod QR di pintumasuk premis anda untuk diimbas oleh pengunjung.

9. Bagaimana pihak anda melindungi maklumat peribadi saya,seperti umur dan pendapatan? Data berkaitan akan disahkan melalui Jabatan PendaftaranNegara (JPN) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Dataperibadi dari JPN atau LHDN TIDAK akan dikongsi denganpenyedia perkhidmatan e-Dompet. anaan Akta Pencegahan dan Pengawalan engemukakan maklumat palsu adalah suatu kesalahan dibawah Seksyen 22 Akta Pencegahan dan PengawalanPenyakit Berjangkit 1988 [Akta 342] dan Seksyen 233 AktaKomunikasi dan Multimedia 1998 [Akta 588]. ysia. Ia ditadbir oleh Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM) dengan sokongan Majlis Keselamatan Negara san Malaysia (MAMPU). Maklumat peribadi angkan wabak COVID-19. Ia tidak akan dikongsidengan pihak lain.

Sebarang masalah privasi data yang berkaitan dengan eDompet adalah tertakluk kepada peruntukan undangundang dalam Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.

SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQ) PROGRAM KREDIT ePENJANA BERNILAI RM50 KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA Pada masa yang sama, penyedia perkhidmatan e-Dompet yang mengambil bahagian akan turut menawarkan inisiatif tambahan bernilai RM50 dalam bentuk baucar, pulangan tunai .

Related Documents:

soalan-soalan lazim (faq) pengambilan murid tingkatan 1 & tingkatan 4 ke sekolah berasrama penuh (sbp) kementerian pendidikan malaysia ambilan 2020 . faq pengambilan murid sbp 2020 upkm/bpsbp/2020 soalan-soalan lazim 1. bagaimanakah cara untuk memohon ke sbp?

SOALAN-SOALAN LAZIM/FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ) SMART AUTOMATION GRANT (SAG) MALAYSIA DIGITAL ECONOMY CORPORATION (MDEC) 3. Apakah kesan daripada SAG?/ What are the expected outcomes of SAG? Geran ini bertujuan untuk membantu syarikat-syarikat bagi sektor .

SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQ) 1 TENTANG SELANGORTUTOR 1.1 Apa itu SelangorTutor? Satu platform pembelajaran dalam talian yang berpandukan pembelajaran abad 21. SelangorTutor berkonsepkan latih tubi yang berelemenkan multimedia bagi menghasilkan pembelajaran secara efektif

Soalan 3 [30 markah] Soalan 3(a) : 6 markah Soalan 3(b) : 6 markah Soalan 3(c) : 6 markah Soalan 3(d) : 6 markah Soalan 3(e) : 6 markah Perhatian bagi soalan 3(a) 1. Berikan 1 markah bagi setiap ayat yang betul. 2. Tolak 1 markah bagi kesalahan ejaan / jalan bahasa / tanda baca daripada keseluruhan soalan. 3.

Tingkatan 5 BAHASA MELAYU Kertas 2 Ogos/ 2017 2 1/2 Jam Dua jam tiga puluh minit JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU 1. Kertas soalan ini mengandungi empat soalan. 2. Jawab semua soalan. 3. Jawapan bagi Soalan 2 (b), Soalan 2 (c), Soalan 2 (d) dan Soalan 4 berdasarkan teks Komponen Sastera Melayu Tingkatan 4 dan Tingkatan 5.

Bahasa Melayu 2 1 Kupasan Mutu Jawapan SPM 2010 BENTUK KERTAS SOALAN Kertas Bahasa Melayu 1103/2 mengandungi empat soalan: Soalan 1 - Rumusan Soalan 2 - Pemahaman Soalan 3 - Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa Soalan 4 - Novel Calon diberi masa dua jam tiga puluh minit dan wajib menjawab semua soalan.

SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQs) Page 6 of 6 Kerajaan akan masih mengeluarkan sijil sakit bagi cuti sakit tidak melebihi dua (2) hari berturut-turut. Soalan 20) Semasa Pegawai menjalani CSDS, bolehkah Pegawai tersebut berjumpa dengan Pegawai Perubatan ataupun Doktor bagi mendapatkan rawatan?

This textbook is designed for use on ten- or twelve-week introductory courses on English phonology of the sort taught in the first year of many English Language and Linguistics degrees, in British and American universities. Students on such courses can struggle with phonetics and phonology; it is sometimes difficult to see past the new .