Hadits Mu Allaq Dalam Shahih Al-Bukhari

3y ago
96 Views
9 Downloads
4.74 MB
9 Pages
Last View : Today
Last Download : Today
Upload by : Xander Jaffe
Transcription

Hadits Mu allaqDalam Shahih Al-BukhariOleh: Dr. Mohd Adli bin Abd KhalimHadits mu allaq ( ا )ا ialah hadits yang telah digugurkan perawi dalam sanadnya, samaada seorang atau lebih, bahkan sampai ke akhir sanad.Contoh hadits mu allaq adalah apabila seseorang yang mengatakan: "Daripada A'isyah, bahawaRasulullah ﷺ bersabda: " atau "Daripada Ibn Abbas, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda: ",yakni tanpa menyebutkan perawi-perawinya.Bahkan, sesetengah periwayatan tidak menyebutkan siapakah sahabat - radhiyallahu anhum yang meriwayatkan hadits tersebut daripada baginda.Hukum asal hadits mu allaq adalah dha if, kerana tidak memenuhi syarat hadits shahih (antarasyarat hadits shahih adalah bersambungnya sanad antara perawi-perawi kepada Nabi ﷺ ,sedangkan hadits mu allaq adalah hadits yang gugur sanadnya).Kita tahu bahawa dalam Shahih Al-Bukhari juga terkandung hadits-hadits mu allaq, namunhadits-hadits ini bukanlah hadits Shahih Al-Bukhari yang sebenar. Oleh sebab itu, kita akandapati hadits-hadits mu allaq ini tidak diletakkan nombor.Hadits mu allaq dalam Shahih Al-Bukhari terbahagi kepada dua:(a) hadits mu allaq yang marfu .(b) hadits mu allaq yang tidak marfu (kata-kata sahabat, tabi in, dan sebagainya).Hadits mu allaq yang marfu (a) terbahagi kepada tiga:(a.i) hadits mu allaq yang shahih, diriwayatkan secara bersambung oleh Al-Bukhari sendiridalam kitab shahihnya.(a.ii) hadits mu allaq yang shahih, diriwayatkan secara bersambung oleh muhaddits lain dalamkitab mereka.(a.iii) hadits mu allaq yang tidak shahih.

Contoh hadits mu allaq untuk kategori (a.i) adalah:ُ ْ ّ َ ُ ﷲ َ ْ ًا ُُ ْ َِِ ِ ِ ِد Riwayat ini disebutkan secara mu allaq oleh Al-Bukhari dalam Kitab: Ilmu (kitab ke-3), Bab:Ilmu sebelum perkataan dan amalan (bab ke-10).Namun, Al-Bukhari juga meriwayatkan hadits ini secara bersambung dalam Kitab: Ilmu (kitabke-3), Bab: Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan, Allah akan memberikannyakefaqihan dalam agama (bab ke-13), Nombor hadits: 71. Kata Al-Bukhari:

ُ ْ ُ ْ /َ "ُ َل َ : َل َ ، َ ا ْ ' َ ب ،(َ )*ُ ُ ْ َ ، ,ْ َ َ ا ْ ُ َو ٍٍِِ َِ َُ ﷲ ِ ِ ْ ًا " َ ْ ُ ِ ِد : ﷺ َ ُ * ُل 6 ﱠ 7ِ ﱠ 3 ا 2ُ ْ /ِ َ : َ ُ * ُل ، 4ً 5َِ" ِ ِّ 3 ا :;ِ ُ ْ ِّ ُ َ" ﱠ : َل َ ، ْ َ ُ ُ ْ ُ َ َ َ َ" ﱠ ٍَِ01َ ُ َ ِو 2ُ ْ /ِ َ ، ِ /َ "ْ ﱠ 3 ِ ا 4ْ َTelah menceritakan kepada kami Sa id bin Ufair, katanya: Telah menceritakan kepada kami IbnWahb: Daripada Yunus: Daripada Ibn Syihab, katanya: Telah berkata Humaid bin Abd ArRahman: Aku mendengar Mu awiyah berkhutbah, katanya: Aku mendengar Nabi ﷺ bersabda:"Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan, Allah akan memberikannya kefaqihan dalamagama."

Contoh hadits mu allaq untuk kategori (a.ii) adalah: ََ َ ﱠ َْ َ ُ َ َُِْ Aِ " أ Cّ ِ :;ِ ﷺ @? ُ ﷲ 6 ﱡ 7ِ 3 و ن ا Riwayat ini disebutkan secara mu allaq oleh Al-Bukhari dalam Kitab: Haid (kitab ke-6), Bab:Wanita haid melaksanakan keseluruhan manasiknya kecuali thawaf di Baitullah (bab ke-7).Al-Bukhari sendiri tidak meriwayatkan hadits ini secara bersambung dalam kitab shahihnya,namun hadits ini diriwayatkan secara bersambung oleh para muhadditsin lain, antaranya Muslimdalam kitab shahihnya, hadits nombor: 373. Kata Muslim:

،َِVW ََََ َ َ ُ ُْ ُ َََ َ ْ ِأ ، َ ة Nِ َزا PQِ َ" ﱠ َ ا ْ ُ أ :D ،EFG*H , ِا َ ُ ?ُ @ْ َ ﷺ 6 ﱡ 7 ﱠ 3 " َ َن ا :2ْ 3َ َ ،0َ Rَ S َ ْ َ ، ُ ْ َو َة ﷲ َِِ ُ" ِ Aِ َ "ْ أ Cّ ِ ْ ِء َوإ Kَ َ 3 ُ ْ ُ ْا / ﱠ Lَ ُ 1ْ َ ?ُ * ُ َ" ﱠ َ َ َأ ٍََِْْ َ ،6ّ T4َ 3 َ ا ،0/َ U َ ْ 3 َ ْ َِ ِِِ ِ ِTelah menceritakan kepada kami Abu Kuraib Muhammad bin Al- Ala' dan Ibrahim bin Musa,kedua-duanya berkata: Telah menceritakan kepada kami Ibn Abi Za'idah: Daripada bapanya:Daripada Khalid bin Salamah: Daripada Al-Bahiy: Daripada Urwah: Daripada A'isyah,katanya: "Nabi ﷺ mengingati Allah dalam setiap keadaannya."

Contoh hadits mu allaq untuk kategori (a.iii) adalah:َْ ََ ْ ْ َ[ ْ ُر َ َ D َ َو 0ٍ Zِ \ِ Hْ 3 ، ض ٍِِ"َُ َ َ َ ْ* ً ْ َر 5َ Xْ " َ ْ َأ : ُ َ Xَ َ َة َر 1ْ َ ,ُ PQ ْ@ َ? ُ َ ْ َأ 1ُ َو \ َن َِِ َوإ ْن ,ْ ﱠ 3 َ ُم ا َ ِِ ِRiwayat ini disebutkan secara mu allaq oleh Al-Bukhari dalam Kitab: Puasa (kitab ke-30), Bab:Apabila berjima di bulan Ramadhan (bab ke-29).Hadits ini tidak shahih, malah Al-Bukhari telah memberikan isyarat kedha ifannya denganpenggunaan shighah tamridh ( ا , dalam contoh ini shighah tamridh yang digunakanْadalah lafaz ُ َ ُ ). Selain itu, At-Tirmidzi juga menyebutkan kritikan Al-Bukhari terhadap hadits

ini, sebagaimana yang diriwayatkannya dalam kitab jami nya, dalam Abwab: Puasa (abwab ke4), Bab: Apa yang datang tentang berbuka puasa dengan sengaja (bab ke-27). Kata At-Tirmidzi:َ ََََ، َ" ﱠ َ ُ ْ َ ُن :D ، ِ ْ ُ َ ْ ِ ّ ٍي /َ "ْ ﱠ 3 ُ ا 4ْ َ ْ ُ َ ِ ٍ َو E َ Lْ َ َ َ" ﱠ ، ٍر R ﱠ aَ ُ ْ ُ / ﱠ Lَ ُ َ َ" ﱠ ُ * ُ َل َر َ : َل َ ، َ َة 1ْ َ ,ُ PQ َ ْ َأ ، َ ْ َأ ، ّ*س 5َ ُd َ" ﱠ َ َ َأ ُ * ْا ،2ٍ َ PQ ْ َأ e4"َ ْ َ ل : ﷲ ﷺ ِِ ِِ ِ ِ ِ ِِ َََُِِّ َ َ َ ْ* ً ْ َر 5َ Xْ " َ ْ َأ َ ْ \ َن ْ َ[ ْ ُر َ ُ ْ َ f ْ َ Hْ 3 ، َ َ ض D َو 0ٍ Z ِ َوِإ ْن Uِ ِ ,ْ ﱠ 3 ْ* ُم ا ٍَِِِِ." ُ َ َ ُ َُ ً َ ْ ُ َ ﱠ َ َ َْ َ َ ْ َ َ ُ َ ُ َْ َ َ َ َ ْ ُ ُ ﱠ َُُْ ل * أ : * ا /L 2 /ِ و ، ِ j*3 @ا ا , ِ D ِإ X ِ ) D ة 1 , PQِ أ i ِ ": EFhe ِ * ل أ َ َُْ ُْْ َ َ َ ُ َ َiِ ِ lَ m @ا ا ,َ َ ْ [ ُ 3 أ ْ ِ ف D َو ، ّ ِ* ِس 5d ُ ْ ُ ا 1kِ َ ُ /ُ ْ ّ ِ* ِس ا 5d ا Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar: Telah menceritakan kepada kamiYahya bin Sa id dan Abd Ar-Rahman bin Mahdi, kedua-duanya berkata: Telah menceritakankepada kami Sufyan: Daripada Habib bin Abi Tsabit: Telah menceritakan kepada kami Abu AlMuthawwis: Daripada bapanya: Daripada Abu Hurairah, katanya: Sabda Rasulullah ﷺ :"Sesiapa yang berbuka puasa 1 hari dalam Ramadhan bukan kerana rukhsah atau sakit, puasanyatidak dapat diganti walaupun dia berpuasa setahun penuh." Kata Abu Isa (yakni At-Tirmidzi):Hadits Abu Hurairah tidak kami ketahui melainkan melalui jalur ini. Aku mendengarMuhammad (yakni Al-Bukhari) berkata: Abu Al-Muthawwis namanya ialah Yazid bin AlMuthawwis, aku tidak mengetahuinya selain daripada hadits ini.

Sekian penjelasan ringkas tentang hadits mu allaq dalam Shahih Al-Bukhari, beserta contohcontohnya. Wallahu a lam.

hadits-hadits ini bukanlah hadits Shahih Al-Bukhari yang sebenar. Oleh sebab itu, kita akan dapati hadits-hadits mu allaq ini tidak diletakkan nombor. Hadits mu allaq dalam Shahih Al-Bukhari terbahagi kepada dua: (a) hadits mu allaq yang marfu . (b) hadits mu allaq yang tidak marfu (kata-kata sahabat, tabi in, dan sebagainya).

Related Documents:

membukukan hadits-hadits shahih dalam satu kitab khusus. Menurut Ibnu Shalah dan Imam Nawawi, kitab Shahih Bukhari berisi 7.275 hadits, termasuk hadits-hadits yang diulang. Apabila tanpa pengulangan, jumlahnya hanya sekitar 4.000 buah hadits dari 600.000 hadits yang diperoleh dari 1.000 guru. Koleksi Shahih Bukhari ditulis

dengan judul Forty Hadith Qudsi. 34 hadits dalam buku ini berasal dari kitab shahih Bukhari dan Muslim, sedangkan sisanya berasal dari kitab hadits shahih lainnya. Hadit Qudsi adalah hadits yang berisi firman Allah SWT (makna hadits ini adalah dari Allah SWT), sedangkan kalimatnya adalah dengan redaksi Rasulullah ﷺ.

Kitab Sunan menurut para ahli Hadits adalah kitab Hadits yang disusun berdasarkan bab-bab fiqh, Kitab Sunan ini hanya memuat Hadits-hadits marfu’, tidak memuat Hadits manqut atau maqtu’, sebab dua macam Hadits terakhir Hadits ini disebut sunnah, termasuk hal-hal yang berkaitan dengan moralitas,sejarah, dan zuhud.

hadits-hadits Rasulullah a. Maka barangsiapa yang ingin mendapatkannya, hendaknya ia menghafal dan mengambil pelajaran darinya. Dan beliau mendo‟akan agar Allah q memberikan cahaya kepada wajah orang-orang yang menghafal hadits-hadits dari beliau lalu menyampaikannya kepada orang lain. Berikut ini adalah sepuluh hadits

Hadits-hadits dha'ifdan maudhu' berserakan dalam kitab, bahkan termasuk dalam kitab-kitab syarah hadits dan tafsir. Namun, Allah SWT telah berkehendak memudahkan hadits Rasulullah saw. dengan munculnya sekelompok ulama yang mampu mengungkap dan men-jelaskan kelemahan, kekurangan, serta kecacatan hadits-hadia itu.

Bukhari- dalam menyusun kitab hadits dengan nama al-Jami'. Perkataan beliau, "Tidak ada satupun hadits yang aku takhrij dalam kitab ini melainkan yang shahih." Maksudnya adalah: Pertama: hakikat takhrijul hadits ialah meriwayatkan hadits dengan sanad dari dirinya. Contohnya seperti Imam al-Bukhari, dia telah

bin Bardizbah Al Bukhari dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naisaaburi di dalam dua kitab Shahih, yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang). Catatan: 1. Hadits ini merupakan salah satu dari hadits-hadits yang menjadi inti ajaran Islam. Imam Ahmad dan

3006 AGMA Toilet Additive 1338 (3006) 19.0% 2914 CERAVON BLUE V10 DC (2914) 0.05% 2922 FORMALDEHYDE REODORANT ALTERNATIVE (2922) 0.6% 3 Water (3) 80.05% Constituent Chemicals 1 Water (3) 80.05% CAS number: 7732-18-5 EC number: 231-791-2 Product number: — EU index number: — Physical hazards Not Classified Health hazards Not Classified Environmental hazards Not Classified 2 Bronopol (INN .