KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAH SPESIFIKASI KURIKULUM .

3y ago
102 Views
5 Downloads
1.59 MB
64 Pages
Last View : 19d ago
Last Download : 3m ago
Upload by : Elisha Lemon
Transcription

DRAFKementerian Pelajaran MalaysiaKURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAHSPESIFIKASI KURIKULUMMATEMATIKTAHUN 5Bahagian Pembangunan KurikulumKementerian Pelajaran Malaysia(i)

(ii)

KANDUNGANRUKUN NEGARAFALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAANKATA PENGANTARPENDAHULUAN(v)(vi)(vii)(ix)NOMBOR BULAT .Nombor Bulat Hingga 100 000 .Tambah Dalam Lingkungan 100 000 .Tolak Dalam Lingkungan 100 000 .Darab Dengan Hasil Darab Sehingga 100 000 .Bahagi dengan Hasil Bahagi Sehingga 100 000 .Operasi Bergabung .1124689PECAHAN .Pecahan Wajar .Pecahan Setara .Penambahan Pecahan .Penolakan Pecahan .212122232426PANJANG .Ukuran Panjang .Hubungan Antara Unit Panjang .Operasi Asas Melibatkan Panjang .27272829JISIM . 31Timbangan Jisim . 31Operasi Asas Melibatkan Jisim . 321010111213PERPULUHAN .Nombor Perpuluhan .Tambah Perpuluhan .Tolak Perpuluhan .Darab Perpuluhan .Bahagi Perpuluhan .MASA DAN WAKTU .Membaca Dan Menulis Masa.Jadual .Hubungan Antara Unit Masa .Operasi Asas Melibatkan Masa .Tempoh Masa .ISIPADU CECAIR . 34Menyukat Isipadu Cecair . 34Operasi Asas Melibatkan Isipadu Cecair . 35141416171819BENTUK DAN RUANG. 37Bentuk Dua Dimensi. . 37Bentuk Tiga Dimensi. . 40PERWAKILAN DATA . 43Graf Palang . 43WANG . 20Wang Hingga RM10 000 . 20(iii)

(iii)

RUKUN NEGARABAHAWASANYA negara kita Malaysia mendukung cita-citauntuk mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalanganseluruh masyarakatnya; memelihara satu cara hidupdemokratik; mencipta masyarakat yang adil bagikemakmuran negara yang akan dapat dinikmati bersamasecara adil dan saksama; menjamin satu cara yang liberalterhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya danberbagai-bagai corak; membina satu masyarakat progresifyang akan menggunakan sains dan teknologi moden;MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukanseluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-citatersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut: KEPERCAYAAN KEPADA TUHANKESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARAKELUHURAN PERLEMBAGAANKEDAULATAN UNDANG-UNDANGKESOPANAN DAN KESUSILAAN(v)(iii)

Pendidikan di Malaysia ialah suatu usahaberterusan ke arah memperkembangkanpotensi individu secara menyeluruh danbersepadu untuk melahirkan insan yangseimbang dan harmonis dari segi intelek,rohani, emosi dan jasmani berdasarkankepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.Usaha ini bertujuan untuk melahirkanwarganegarat Malaysia yang berilmupengetahuan, berketerampilan, berakhlakmulia, bertanggungjawab dan berkeupayaanmencapai kesejahteraan diri serta memberikansumbangan terhadap keharmonian dankemakmuran keluarga, masyarakat, danNegara.(iii)(vi)

PRAKATASains dan Teknologi memainkan peranan penting dalammemastikan aspirasi negara untuk menjadi negara maju tercapai.Oleh kerana matematik penting dalam membentuk pengetahuansaintifik dan teknologi, maka pendidikan matematik yang berkualitiperlu disediakan dari peringkat rendah lagi. Kurikulum matematiksekolah terdiri daripada tiga program iaitu Matematik KBSR bagisekolah rendah, Matematik KBSM dan Matematik Tambahan bagisekolah menengah.Kurikulum matematik di Malaysia bertujuan membentukpengetahuan dan keupayaan matematik, serta sikap positif dalamkalangan murid. Matematik KBSR menyediakan peluang kepadamurid untuk menguasai pengetahuan dan kemahiran arian.Sebagaimana mata pelajaran peringkat rendah yang lain, MatematikKBSR bertujuan memupuk nilai murni dan cinta terhadap negaradalam usaha membentuk individu holistik yang dapat menyumbangterhadap keharmonian dan kemakmuran negara serta rakyatnya.Matematik merupakan mata pelajaran teras yang diajar kepadamurid di peringkat sekolah rendah. Bermula tahun 2011, BahasaMalaysia digunakan sebagai bahasa pengantar dalam KurikulumStandard Sekolah Rendah (KSSR) mulai Tahun 1. Pada tahun 2012,bermula dengan Tahun 4, penggunakan Bahasa Malaysiadibolehkan dalam pengajaran dan pembelajaran sehingga kohort initamat Tahun 6 pada tahun 2014.Penggunaan teknologi sangat ditekankan dalam pengajaran danpembelajaran matematik. Pengajaran dan pembelajaran matematikapabila digabungkan dengan penggunaan teknologi sepertiTeknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK), kalkulator, abakus danperisian dinamik, akan memberi lebih ruang dan peluang kepadamurid untuk meneroka dan mendalami konsep matematik yangdipelajari. Penggunaan teknologi mengasah daya fikir kritis dankreatif murid apabila murid membina, menguji dan membuktikankonjektor. Selain itu, penggunaan TMK menyediakan peluang untukmurid berkomunikasi secara matematik bukan sahaja di persekitaranmereka, malah dengan murid dari negara lain, dan dalam prosestersebut menjadikan pembelajaran matematik lebih menarik danmenyeronokkan.Dalam proses menghasilkan Spesifikasi Kurikulum ini, ramaiindividu serta pakar dalam bidang berkenaan telah dilibatkan.Kepada semua pihak yang telah memberikan sumbangankepakaran, sama ada secara langsung atau tidak, KementerianPelajaran Malaysia merakamkan setinggi-tinggi penghargaan danucapan terima kasih.(HAJI ALI BIN AB. GHANI AMN)PengarahBahagian Pembangunan KurikulumKementerian Pelajaran Malaysia

PENDAHULUANpenggunaan perbendaharaan kata, dan tahap profisiensi BahasaInggeris di kalangan guru-guru dan murid-murid.Visi negara kita boleh dicapai melalui sebuah masyarakat yangberilmu dan cekap melalui aplikasi pengetahuan Matematik. Bagimerealisasikan visi ini, masyarakat perlu berkecenderunganterhadap Matematik. Oleh itu, penyelesaian masalah dankemahiran komunikasi dalam Matematik perlu dipelihara agarsebarang keputusan dapat dibuat secara efektif.Kurikulum Matematik di peringkat sekolah rendah (KBSR)menekankan tentang penguasaan konsep asas dan kemahiran.Kandungannya dikategorikan kepada empat bidang yang salingberkaitan iaitu Nombor, Ukuran, Bentuk dan Ruang serta Statistik.Matematik adalah pelengkap dalam pembangunan sains danteknologi di mana pemerolehan daripada pengetahuan Matematikmesti dipertingkatkan secara berkala untuk menyediakan sumbertenaga yang mahir bagi menjadikan sebuah negara maju. Bagimembina K-ekonomi, penyelidikan dan pembangunan kemahiranMatematik perlu diajar dan diterapkan di peringkat sekolah.Pembelajaran Matematik pada semua tahap melibatkan bukanhanya penguasaan konsep asas dan kemahiran. Apa yang lebihpenting ialah kefahaman tentang kemahiran berfikir dalamMatematik, pelbagai strategi penyelesaian masalah, komunikasidalam Matematik dan menanamkan sikap positif dan menghargaiMatematik sebagai satu perkara penting dan diperlukan dalamkehidupan harian.Untuk mencapai tujuan tersebut, ia memerlukan berpengetahuan yang boleh menggabungkan arahan dan penilaian,bilik darjah yang boleh mengakses teknologi dan komitmen bagikedua-dua ekuiti dan kecemerlangan.Adalah menjadi harapan dengan pengetahuan dan kemahiran yangdiperolehi dalam Matematik, murid-murid akan dapat memperolehi,mengadaptasi, membuat perubahan dan menjadi inovatif dalammenghadapi perubahan dan persaingan masa depan.Kurikulum Matematik telah disediakan untuk memberii pengetahuandan kemahiran Matematik kepada pelajar-pelajar daripada pelbagailatar belakang dan tahap kebolehan. Memperolehi kemahirantersebut akan menolong mereka dalam perkembangan kariermereka pada masaMATLAMATKurikulum Matematik Sekolah Rendah bermatlamat untuk membinapemahaman murid tentang konsep nombor dan kemahiran asasdalam pengiraan yang boleh digunakan dalam kehidupan hariansecara efektif dan bertanggungjawab untuk mengekalkan aspirasisebuah masyarakat dan Negara yang maju, dan dalam masa yangsama dapat menggunakan pengetahuan itu untuk menyambungpelajaran mereka.hadapan dan dalam proses ini, ia memberii faedah kepadamasyarakat dan negara.Beberapa faktor telah diambil kira ketika menyediakan kurikulumtermasuk konsep dan kemahiran Matematik, terminologi dan(ix)

OBJEKTIFORGANISASI KANDUNGANKurikulum Matematik Sekolah Rendah akan membolehkan muriduntuk:1 Mengetahui dan memahami konsep, definisi, peraturan danprinsip-prinsip berkaitan nombor, operasi, ruang, ukuran danperwakilan data;2 Menguasai operasi asas Matematik: penambahan penolakan pendaraban, pembahagian;3 Menguasai kemahiran dalam operasi bergabung;4 Menguasai kemahiran asas Matematik iaitu: membuat anggaran dan pembundaran pengukuran perwakilan data mentafsir maklumat dalam bentuk graf dan carta;5 Menggunakan kemahiran Matematik dan pengetahuan untukmenyelesaikan masalah dalam kehidupan harian secara efektifdan bertanggungjawab;6 Menggunakan bahasa Matematik dengan betul;7 Menggunakan teknologi yang sesuai dalam pembinaan konsep,memperolehi kemahiran Matematik dan penyelesaian masalah;8 atik, heuristik, tepat dan berhati-hati;9 Mengambil bahagian dalam aktiviti berkaitan Matematik; dan10 Menghargai kepentingan dan keindahan Matematik.Kurikulum Matematik di peringkat sekolah rendah merangkumiempat bidang utama iaitu Nombor, Ukuran, Bentuk dan Ruang, danStatistik. Topik bagi setiap bidang telah disusun daripada peringkatasas kepada abstrak. Guru perlu mengajar asas-asas sebelummemperkenalkan topik abstrak kepada murid.Setiap bidang utama dibahagikan kepada topik-topik berikut:1 Nombor Nombor Bulat; Pecahan; Perpuluhan; Wang;2 Ukuran Masa dan Waktu; Ukuran Panjang; Timbangan Berat; Isipadu Cecair;3 Bentuk dan Ruang Bentuk Dua Dimensi (2D); Bentuk Tiga Dimensi (3D); Perimeter dan Luas;4 Statistik Perwakilan DataBidang Pembelajaran dirangka secara meluas dan mendalammeliputi skop pengetahuan dan kemahiran yang perlu dikuasaisepanjang proses pembelajaran. Bidang pembelajaran dipecahkan(x)

Dalam Catatan, ia memberii perhatian kepada aspek yang lebihpenting dalam konsep dan kemahiran Matematik. Aspek ini perludiambil kira untuk memastikan konsep dan kemahiran yang diajardan dipelajari berkesan seperti yang diharapkan.kepada beberapa objektif yang mudah dikendalikan. Perincianstrategi pengajaran dan pembelajaran, perbendaharaan kata yangdigunakan dan catatan ditentukan dalam lima lajur berikut:Lajur 1: Objektif Pembelajaran.Lajur 2: Cadangan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran.Lajur 3: Hasil Pembelajaran.Lajur 4: CatatanLajur 5: Perbendaharaan Kata.Lajur Perbendaharaan Kata mengandungi terma-terma standardMatematik, panduan perkataan dan rangkai kata yang relevanapabila menyusun aktiviti, mengemukan soalan dan menyediakanlembaran kerja. Ia adalah penting untuk memberii perhatian kepadapenggunaan terminologi yang betul. Terma-terma ini perludiperkenalkan secara bersistematik kepada murid-murid dalampelbagai keadaan agar murid-murid tahu maksud dan belajarmenggunakannya dengan tepat.Tujuan lajur-lajur ini adalah untuk menggambarkan butiran objektifpengajaran, senarai perkara yang perlu murid ketahui, memahamidan menggunakan pada akhir setiap topik.Objektif Pembelajaran menerangkan secara jelas apa yang perludiajar. Ia merangkumi semua aspek kurikulum Matematik danditunjukkan dalam urutan perkembangan untuk membolehkanmurid untuk menguasai konsep dan kemahiran yang diperlukanuntuk memahami Matematik.PENEKANAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARANKurikulum Matematik disediakan sedemikian bagi memberi peluangkepada guru untuk mengubah suai dan mencipta suatu suasanayang menyeronokkan, bermakna, berguna dan mencabar dalamproses pengajaran dan pembelajaran. Dalam masa yang sama,adalah penting untuk memastikan murid-murid menunjukkanperkembangan dalam menguasai konsep dan kemahiranMatematik.Cadangan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran menyenaraikanbeberapa contoh aktiviti Pengajaran dan pembelajaran. Iamerangkumi kaedah, teknik, strategi dan bahan-bahan yangberguna untuk mengajar konsep dan kemahiran secara spesifik.Walau bagaimanapun, ia bukanlah hanya cara-cara yang bolehdigunakan di dalam bilik darjah.Pada akhir sesuatu topik dan dalam memilih untuk meneruskandengan bidang pembelajaran atau topik lain, perkara berikut perludiberi perhatian: Konsep atau kemahiran yang diperlukan dalam bidangpembelajaran atau topik baru; Memastikan hirarki atau hubungan antara bidang pembelajaranatau topik telah diikuti sepenuhnya; danHasil Pembelajaran menerangkan secara terperinci apa yangboleh murid lakukan. Ia menetapkan pengetahuan, kemahiran atauproses Matematik dan nilai yang perlu ditanamkan dandikembangkan pada tahap yang sesuai. Objektif yang melibatkanperubahan tingkah laku boleh diukur dalam semua aspek.(xi)

Memastikan asas bidang pembelajaran atau kemahiran telahdikuasai sebelum berpindah ke bidang yang lebih abstrak.Proses pengajaran dan pembelajaran menekankan tentangpembinaan konsep, penguasaan kemahiran dan menanamkannilai-nilai murni. Selain daripada itu terdapat elemen lain yang perludiberi perhatian dan diajar melalui proses pengajaran danpembelajaran dalam bilik darjah. Perkara berikut perlu diberipenekanan:1. PENYELESAIAN MASALAH DALAM MATEMATIKPermudahkan masalah;Kaedah cuba jaya;Melukis gambar rajah;Mengenal pasti pola dan urutan;Membina jadual, carta atau senarai yang sistematik;Simulasi;Membuat analogi; danBekerja ke belakang.Penyelesaian masalah adalah kemahiran Matematik yangterpenting yang boleh dipertingkatkan di kalangan pelajarMatematik. Sebagai kemahiran yang paling penting, penyelesaianmasalah dibina berdasarkan pengetahuan dan pengalaman yanglalu atau kemahiran Matematik yang lain yang kurang kompleksdalam kehidupan. Oleh yang demikian, adalah perlu memastikankemahiran seperti pengiraan, pengukuran dan komunikasi akanberkembang di kalangan pelajar kerana kemahiran-kemahirantersebut menjadi asas kepada kemahiran penyelesaian masalah.Penyelesaian masalah adalah elemen yang penting dalamkurikulum Matematik di mana ia wujud dalam tiga cara mbelajaran.Selama ini dalam wacana intelektual menyatakan penyelesaianmasalah telah dibangunkan menjadi prosedur algoritma yangmudah. Oleh itu, penyelesaian masalah telah diajar dalamkurikulum Matematik sejak daripada peringkat sekolah rendah.Model penyelesaian masalah yang biasa digunakan ialah modelempat langkah algoritma, yang diterangkan seperti berikut: Memahami masalah; Menentukan cara penyelesaian; Melaksanakan penyelesaian; dan Menyemak jawapan.Manusia belajar melalui pengalaman. Justeru itu, Matematik palingbaik dipelajari melalui pengalaman penyelesaian masalah.Pembelajaran berasaskan masalah merupakan satu pendekatan dimana masalah dikemukakan pada permulaan satu pelajaran.Masalah yang dikemukakan dirancang dengan teliti supaya pelajardapat menguasai konsep dan kemahiran Matematik seperti yangdiharapkan dalam sesuatu pelajaran. Melalui proses penyelesaianmasalah yang dikemukakan kepada pelajar, mereka akan dapatmengumpul konsep dan kemahiran yang dibina melalui sesuatumasalah. Aktiviti refleksi perlu dijalankan di akhir pelajaran supayadapat menilai pembelajaran yang berlaku.Dalam menyelesaikan sesuatu masalah, satu atau lebih strategiboleh digunakan untuk mendapatkan penyelesaian. Beberapastrategi penyelesaian masalah yang biasa digunakan ialah:(xii)

2. KOMUNIKASI DALAM MATEMATIKdan menukar data kepada bentuk grafik seperti gambar, gambarrajah, jadual dan graf.Komunikasi adalah satu cara perkongsian idea dan menjelaskanpemahaman tentang Matematik. Melalui percakapan dan soaljawab, idea Matematik boleh memberii tindak balas, bolehdibincang dan diubah suai. Proses pemikiran analitik dan sistematikboleh membantu memperkukuhkan pengetahuan dan pemahamanpelajar terhadap Matematik dengan lebih mendalam. Melaluikomunikasi berkesan, pelajar menjadi lebih efisyen dalammenyelesaikan masalah dan mampu menerangkan konsep dankemahiran Matematik kepada rakan sebaya dan guru-guru.Kaedah berikut boleh dibina melalui persekitaran komunikasiberkesan: Mengenalpasti konteks yang berkaitan dengan persekitaran danpengalaman murid dalam kehidupan harian; Mengenalpasti kecenderungan murid; Mengenalpasti bahan pengajaran; Memastikan pengajaran yang aktif; Meransang kemahiran meta-kognitif; Menanamkan sikap positif; dan Membina persekitaran pembelajaran yang kondusif.Pelajar yang telah mengembangkan kemahiran tersebut akan ankomunikasi dalam Matematik termasuk membaca dan memahamimasalah, mentafsir gambar rajah dan graf, dan menggunakan carayang tepat dan memberi gambaran yang ringkas tetapi padattentang terma Matematik ketika membuat persembahan lisan danaktiviti bertulis. Ini juga termasuk kemahiran mendengar.Komunikasi lisan adalah proses interaktif yang melibatkan aktivitiseperti mendengar, bertutur, membaca dan memerhati. Ini adalahinteraksi dua hala yang melibatkan antara guru-murid, murid-murid,dan murid-objek. Apabila murid dicabar untuk berfikir dan memberiialasan tentang Matematik dan memberiitahu orang lain tentanghasil pemikiran mereka, mereka belajar untuk menjelaskan danmeyakinkan. Mendengar penerangan orang lain memberi muridmurid peluang untuk meningkatkan kefahaman mereka. Perbualandi mana idea Matematik diselidik daripada pelbagaI perspektifmembantu menajamkan pemikiran dan membantu membuatperkaitan idea. Sesetengah aktiviti membantu murid meningkatkanpenguasaan bahasa untuk menyatakan idea Matematik danmenghargai terhadap perlunya ketepatan bahasa. Beberapa teknikkomunikasi lisan yang efektif dan bermakna dalam Matematikadalah seperti berikut:Komunikasi dalam Matematik melalui proses mendengar berlakuapabila individu memberi respon terhadap apa yang mereka dengardan ini menggalakkan mereka berfikir menggunakan pengetahuanMatematik untuk membuat keputusan.Komunikasi dalam Matematik melalui proses membaca berlakuapabila individu mengumpul maklumat atau data dan menyusunhubungan antara idea dan konsep.Komunikasi dalam Matematik melalui proses visualisasi berlakuapabila individu membuat pemerhatian, menganalisis, mentafsir(xiii) page

1. PENYELESAIAN MASALAH DALAM MATEMATIK Penyelesaian masalah adalah elemen yang penting dalam kurikulum Matematik di mana ia wujud dalam tiga cara yang berbeza iaitu kandungan, kebolehan dan pendekatan pembelajaran. Selama ini dalam wacana intelektual menyatakan penyelesaian masalah telah dibangunkan menjadi prosedur algoritma yang mudah.

Related Documents:

Spesifikasi pekerjaan drainase 4. Spesifikasi pekerjaan tanah 5. Spesifikasi pelebaran pekerasan dan bahu jalan 6. Spesifikasi perkerasan berbutir dan perkerasan beton semen 7. Spesifikasi perkerasan aspal 8. Spesifikasi struktur 9. Spesifikasi pengembalian kondisi dan pekerjaan minor 10.Spesifikasi pemeliharaan rutin dan pekerjaan harian .

1. Spesifikasi Teknis Traktor Roda 2 2. Spesifikasi Teknis Traktor Roda 4 3. Spesifikasi Teknis Rice Transplanter 4. Spesifikasi Teknis Pompa Air 5. Spesifikasi Teknis Chopper 6. Spesifikasi Teknis Cultivator 7. Form Laporan Bantuan Alsintan Poktan/Gapoktan/UPJA 8. For

Model Kurikulum Sekolah Alam: Telaah Terhadap Pengembangan Kurikulum Sekolah Dasar ABS (Alam Bengawan Solo) Klaten. Skripsi. Surabaya: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Pembimbing : (1) Drs. Sutikno, M.Pd.I, (2) Moh. Faizin, M.Pd.I Kata Kunci : Model Kurikulum, Pengembangan Kurikulum, Sekolah Alam

KSSM BAHASA ARAB TINGKATAN 2 1 PENDAHULUAN Kurikulum Bahasa Arab di peringkat sekolah menengah mula diperkenalkan secara rasmi oleh Kementerian Pendidikan pada tahun 1977. Apabila Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dilaksanakan, kurikulum Bahasa Arab turut

B Pengembangan Kurikulum 2013 C Uji Publik 2 E Rencana Impelementasi Kurikulum 2013 D Alternatif Struktur Kurikulum A Rasional Pengembangan Kurikulum 2013. Rasional Pengembangan Kurikulum A 3. Tantangan Internal 1a 4-Rehab Gedung Sekolah-Penyediaan Lab dan Perpustakaan-Penyediaan Buku Kurikulum 2013

Lajur 2: Cadangan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran. Lajur 3: Hasil Pembelajaran. Lajur 4: Catatan Lajur 5: Perbendaharaan Kata. Tujuan lajur-lajur ini adalah untuk menggambarkan butiran objektif pengajaran,

satu yang didesentralisasi adalah kurikulum. Sekolah harus menyusun kurikulum 1 Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2011), 1. 2 E. Mulyasa, Pengembangan dan Implementasi Kurikulum (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya 2013), 4. 3 Zainal Arifin, Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum (Bandung: PT. Rodakarya 2013), 113.

Andhra Pradesh State Council of Higher Education w.e.f. 2015-16 (Revised in April, 2016) B.A./B.Sc. FIRST YEAR MATHEMATICS SYLLABUS SEMESTER –I, PAPER - 1 DIFFERENTIAL EQUATIONS 60 Hrs UNIT – I (12 Hours), Differential Equations of first order and first degree : Linear Differential Equations; Differential Equations Reducible to Linear Form; Exact Differential Equations; Integrating Factors .