Juta Pengunjung Ke Acara- Acara Warisan Di Seluruh

3y ago
79 Views
2 Downloads
773.69 KB
12 Pages
Last View : 17d ago
Last Download : 3m ago
Upload by : Dani Mulvey
Transcription

juta pengunjung ke acaraacara warisan di seluruhSingapura pada 2016juta disumbangkan untukkesenian dan warisanpada 2016Lebih daripadaprojek-projek yangdikelolakan olehmasyarakat dan disokongoleh Geran LembagaWarisanjuta pengunjung ke portalwarisan roots.sgjuta pengunjung kemuzium-muzium sertainstitusi-institusi keseniandan warisan pada 2016

Di Singapura, warisan kitaterdapat di sekeliling kita.Lebih daripadaTapak Warisan DuniaUNESCOmonumen negaramuzium di seluruhkepulauan17Jejak Warisandi seluruh kepulauanTempattempatwarisan diSingapuraLebihdaripadabangunan dankawasan yangdipuliharaDi Singapura, warisan kita terdapat di sekelilingkita dan teranyam dalam kehidupan harian kita.Warisan kita terdapat di bangunan, tapak bersejarah, muzium, objek-objek seperti karya senidan artifak serta amalan seperti perayaan, kraftradisional dan sajian makanan.Sejarah Singapura yang kaya dan kepelbagaian budaya yang kita warisi merupakan ciri-ciripenting negara kita serta mencorak identiti kitasebagai warga Singapura. Kita menerima warisan daripada nenek moyang kita dan warisan inimenjadi inspirasi kehidupan kita. Oleh itu, kitaperlu menghargainya dan mewariskannya kepada generasi masa depan.Warisan merupakan gabungan kenangan, pengalaman, artifak dan tradisi kita warisi. Sebagaiindividu, warisan membentuk keperibadian kita.Secara kolektif, warisan menyatukan masyarakatdaripada pelbagai latar belakang, seperti keluarga, warga tua, remaja dan warga baharu melaluipengalaman yang dilalui bersama. Warisan mengupas pengalaman kita menjadi sebuah negaradan warga Singapura. Lantaran itu, warisan merupakan asas pembangunan negara dan menyatukan kita pada masa sukar. Warisan menjadiasas pembentukan diri dan membantu kita untuk menyesuaikan diri dan berkembang seiringdengan perubahan yang berlaku di sekeliling kita.

PELAN WARISANSG KITAPelan Warisan SGKita adalah pelaninduk yang pertamauntuk masa depansektor warisan danmuzium Singapura.Pelan Warisan SG Kita adalah pelan induk yang pertama untukmasa depan sektor warisan dan muzium Singapura. Pelan inimengandungi strategi dan inisiatif yang luas bagi sektor tersebutdari 2018 hingga 2022 dan tahun-tahun selepas itu. Pelan inimengambil kira pencapaian dan perkembangan terkini dalamsektor ini.Pelan ini dihasilkan sebagai respons kepada minat terhadapwarisan dan muzium yang meningkat dalam kalanganwarga Singapura. Tambahan lagi, semakin ramai orang inginmemainkan peranan aktif dalam melindungi dan meningkatkankesedaran orang ramai tentang warisan kita. Pelan ini jugamengandungi cara-cara untuk menangani cabaran yangdihadapi dalam pemuliharaan warisan serta perubahan pesatpersekitaran sosial dan ekonomi dunia global kita.Melalui pelan ini, kami berharap dapat memupuk rasa banggaterhadap warisan kita dan perkara-perkara yang menjadikankita warga Singapura. Hal ini termasuk usaha untuk membinamasyarakat yang bersatu padu dan berdaya bingkas sertamelindungi dan mempromosikan warisan Singapura agar tetapbernilai dan dihargai oleh generasi yang akan datang.

PELAN WARISAN SG KITA BERTUJUAN UNTUK:Menyatakan nilai-nilai dan pentingnyawarisan untuk warga Singapura dengan jelas,terutama sekali peranannya dalam usahauntuk mengeratkan hubungan masyarakat,memperkukuh jati diri dan rasa kekitaan sertameningkatkan mutu kehidupan kita.Melihat semula usaha-usaha kita dalamhal-hal warisan kita beberapa tahun yanglalu, menyerlahkan usaha baik yang telahdilakukan dan mengenal pasti perkaraperkara yang belum dapat diselesaikan.05Berkongsi rancangan masa hadapan kamisupaya masyarakat sedar akan usaha yangsedang dilakukan dan cara-cara merekaboleh melibatkan diri.

MELAKARKANRANCANGANBERSAMA-SAMASINGAPORE HERITAGE TRAILDalam menghasilkan Pelan Warisan SG Kita, Lembaga WarisanNegara (NHB) telah menganjurkan lebih daripada 30 sesiperbincangan kumpulan sasaran (FGD) dan merujuk lebihdaripada 730 orang peserta. Mereka yang terlibat mempunyailatar belakang yang pelbagai termasuk pakar warisan,anggota pertubuhan bukan pemerintah, ahli akademik,pengamal, pelawat muzium, sukarelawan, pendidik, beliadan pelajar. Maklumat yang kami terima amat penting untukmengatur strategi mengenai warisan kita dan membantukami mengenal pasti perkara-perkara yang perlu diberikantumpuan beberapa tahun akan datang.Selepas sesi FGD, kami mendapatkan maklum balasmasyarakat awam. Kami menubuhkan sebuah lelamankhusus (Oursgheritage.sg) pada Disember 2017 danmengadakan pameran di beberapa buah tempat Singapurapada bulan Januari dan Februari 2018. Seramai 34,000 orangtelah mengunjungi pameran dan lelaman tersebut dan lebihdaripada 7,300 orang telah memberikan maklum balasmereka. Maklumat ini telah membantu kami membentuk visidan strategi yang terkandung dalam laporan ini.Lebih daripada730peserta dalam30 sesi perbincangankumpulan sasaranLebih daripada34,000pengunjungke pameran dansitus webLebih daripada7,300yang meberikanpandangan danmaklum balas

APAKAH YANGINGIN KAMICAPAI?VISI KAMI:Warisan kita yang kaya dan berbilangbudaya menjadi tunjang identiti wargaSingapura kita.Kami mahu mewujudkan masyarakatyang bersatu padu yang menghargai danmelibatkan diri dengan warisan kita.Hal ini membuat kita bangga akan negarakita dan hubungan kita dengan dunia sertamemberi kita keyakinan untuk menghadapimasa hadapan.

Visi Pelan Warisan SG Kita akantercapai melalui inisiatif yang terkumpuldalam empat bidang:TEMPAT KITABUDAYA KITATempat-tempat kita menjalani kehidupan kita,bekerja dan bermain meninggalkan banyakkenangan bersama. Kita mesti menjagatempat-tempat ini supaya kisah kita dapatdikongsi dengan generasi akan datang.Tradisi dan cara hidup kita membentuk sebuahSingapura yang berbilang budaya dan kitaperlu menghargainya supaya dapat dikekalkan.Kami akan meneroka cara untuk membolehkanmasyarakat berupaya menghargai danmemahami masa lalu kita dengan memaparkanwarisan dalam ruang yang kita gunakan dalamkehidupan harian kita. Kami juga akan mencaricara untuk mengekalkan sejarah dan kenangantempat-tempat ini di samping mengambil kiratanah yang terhad di Singapura serta keperluanyang bersaing.Kami akan memperkenalkan inisiatif untukmelindungi dan mempromosikan warisanbudaya tidak ketara yang terdiri daripada tradisi,amalan, kraf, ekspresi, ilmu pengetahuan, dankemahiran. Kami juga akan merakamkan warisanbudaya tidak ketara dan membantu usaha untukmenyampaikannya kepada generasi akan datangdan pada masa yang sama membolehkanwarisan ini berkembang dan sesuai denganperedaran masa.05HARTA KITAKOMUNITI KITAMuzium kita dan koleksi dalam muziummenceritakan kisah Singapura, Asia dan dunia.Hal ini membolehkan kita mengetahui diri kitadan dunia kita dengan lebih lanjut.Warisan yang menyatukan kita adalah warisanyang kita kongsi dan kita memainkan peranandalam pembentukannya.Kami akan berusaha untuk menjadikan artifakdan institusi-institusi yang amat bernilai ini lebihinklusif dan boleh dinikmati oleh orang ramai.Hal ini dilakukan dengan mereka programprogram menarik dan menjangkau pelbagailapisan masyarakat. Kami juga akan mencaricara yang lebih baik untuk melindungi warisanarkeologi Singapura yang kaya.Kami akan memperkukuh usaha sama kamidengan masyarakat, kumpulan-kumpulanwarisan dan sukarelawan serta menggalakkanrasa termilik terhadap warisan Singapura. Kamiakan mencari cara baharu untuk memperkasarakan kongsi kami dan berusaha untukmenjangkau kepada khalayak ramai yang baharumenerusi teknologi dan platform digital.

Apakah Yang AkanDilaksanakanMenerusi Pelan?Edisi pertama Pelan Warisan SG Kita akanmembentuk usaha untuk sektor warisan danmuzium Singapura dari tahun 2018 hingga 2022.Berikut ialah ringkasannya:TEMPAT KITAMenggabungkan elemen-elemenwarisan ke dalam perancangan,mencapai keseimbangan antarakeperluan pembangunan kitadengan pemeliharaan warisan kita.Membangunkan inventori warisanyang ketara menjelang 2019untuk mewujudkan kesedaranmasyarakat dan pemahamantentang tempat warisan kita.Memperkukuh penyelidikan dandokumentasi bangunan, tapak danstruktur yang bersejarah.Merancakkan suasana kawasanbersejarah kita dan mempamerkansemangat dan tenaga serta ciriciri ruang ini.Menggabungkan elemen-elemenwarisan ke dalam ruang hariandengan mempamerkan danmemperingati sejarah dan warisanpelbagai kawasan perumahan dankejiranan yang berbeza.Menyokong dan memperkasapemilik dan mereka yangmendiami Monumen Negara.Meningkatkan kesedaran orangramai tentang Monumen Negaradan bangunan bersejarah kita.

HARTA KITAMembina dan mengurusKoleksi Negara kita denganmemperoleh artifak secaraberterusan dan mengukuhkankepakaran kita dalampemuliharaan artifak-artifak ini.Mema jukan dan mengemukakanlebih banyak pameran yang“diolah oleh Singapura” yangmempamerkan kandungan asliyang dikisahkan dari sudutpandangan Singapura.Membentuk Daftar Negarauntuk koleksi berasaskanSingapura yang merentasisektor awam.Memupuk budaya penyelidikanyang menarik dan produktif dimuzium dan institusi warisannegara kita.Meningkatkan prasaranamuzium negara dan institusiwarisan kita, seperti perubahanpada Muzium Gereja KecilChangi (Changi ChapelMuseum).Menanam minat padawarisan kita dalam kalangangenerasi muda kita denganmeningkatkan pengalamanpembela jaran dalam lawatansekolah ke muzium dan institusiwarisan.Menjadikan muzium negaradan institusi warisan kitalebih mudah dilawati denganmenjalankan audit untukmengenal pasti sebarangjurang, dan menyusul denganpeningkatan kepada muziumdan institusi kita.Melindungi warisan arkeologidengan menyemak undangundang yang sedia ada,membangunkan rangka kerjauntuk mengurus kerja-kerjaarkeologi, dan membangunkankeupayaan tempatan.

BUDAYA KITAMengesahkan Konvensyen untukPerlindungan Warisan Budaya TidakKetara UNESCO 2003.Membangunkan inventori warisanbudaya tidak ketara menjelang 2019untuk mewujudkan kesedaran danpemahaman awam yang lebih luasmengenai warisan budaya tidakketara kita.Meningkatkan usaha untukmempromosikan warisan budayatidak ketara kita contohnya denganmemanfaatkan perayaan, pamerandan program kita.Melaksanakan perubahanperundangan pada Akta NHB untukmelindungi dan mempromosikanwarisan budaya yang tidak ketaradi Singapura.Memperkukuh penyelidikan dandokumentasi warisan budaya tidakketara.Memperkenalkan skim pengiktirafanuntuk pengamal warisan budayatidak ketara menjelang 2019.MASYARAKAT KITAMenyokong lebih banyak inisiatifdaripada masyarakat berasaskangeran dan latihan rakan kongsimasyarakat kami.Memudahkan pemahaman Antaramasyarakat menerusi program yangmempamerkan warisan dan budayamasyarakat yang berbeza-beza.Menggalakkan akses yang lebihluas kepada warisan kita denganmenggunakan teknologi danmenyampaikan maklumat-maklumatwarisan baharu secara dalam talian.Menggalakkan lebih banyakkedermawanan dan sukarelawanyang berunsurkan budaya.Memenuhi keperluan pelbagaimasyarakat dan menjangkaupelbagai segmen masyarakat,termasuk warga emas dan golonganyang mempunyai keperluanistimewa.05

Kami ingin mengucapkan terimakasih kepada rakan-rakan kongsi,pemegang amanah harta,agensi-agensi dan warga awamyang telah membantu mencorakPelan Warisan SG Kita.05

Memperkukuh penyelidikan dan dokumentasi bangunan, tapak dan struktur yang bersejarah. . ciri ruang ini. Menggabungkan elemen-elemen warisan ke dalam ruang harian dengan mempamerkan dan memperingati sejarah dan warisan pelbagai kawasan perumahan dan kejiranan yang berbeza. Menyokong dan memperkasa . termasuk warga emas dan golongan yang .

Related Documents:

selangor ibu tunggal (kiss it) rm62 juta kesihatan rm56.5 juta skim mesra usia emas 2.0 (smue) rm27.5 juta agama islam rm377.77 juta wanita, keluarga dan kebajikan masyarakat rm71.3 juta pusat wanita berdaya, hab wanita berdaya dan platform ekosistem ekonomi digital rm3 juta dasar mesra oku rm3.25 juta program food bank rm6 juta institut wanita .

a. Pengadaan Barang dengan Pagu Anggaran Rp. 10 Juta b. Pengadaan Event Organizer dengan Pagu Anggaran Rp. 500 Juta melalui Tender Cepat c. Pengadaan langsung Jasa Konsultan senilai Rp. 100 Juta hh d. Pengadaan Pekerjaan Konstruksi dengan Pagu Anggaran Rp. 150 Juta Jawaban yang tepat adalah: Pengadaan Barang dengan Pagu Anggaran Rp. 10 Juta

Namun demikian, peranan ekspor karet dan barang dari karet Indonesia di 10 negara di atas cukup memberikan dampak positif terhadap pasar Iran. Berikut ekspor karet dan barang dari karet Indonesia ke negara-negara pemasok di atas: - UAE US 75 juta, - China US 1.5 milyar, - Korea Selatan US 400 juta, - Jerman US 285 juta, - Turki US 198 juta,

PENGERTIAN, SUMBER DAN ASAS A. Pengertian Hukum Acara Perdata Menurut fungsinya, hukum dibedakan menjadi hukum materiil dan hukum formil atau hukum acara. Hukum acara perdata adalah hukum perdata formil, yang pada dasarnya berfungsi mempertahankan atau menegakkan hukum perdata materiil melalui pengadilan

herbal 37,55%), Pakistan US 10,71 juta (36,76%), Malaysia US 2,67 juta (9,17%), Vietnam sebesar US 1,19 juta (4,12%) dan Jepang sebesar US 806 ribu (2,77%). nilai ekspor obat Herbal indonesia 2009-2013 (Us ribu) Produk Utama ekspor obat Herbal indonesia Sumber : Badan Pusat Statistik Indonesia. Warta Ekspor Edisi September 2014 5 Tajuk Utama Pasar Impor Obat Herbal Nilai impor obat herbal .

KEBIJAKAN PERCEPATAN PEMBANGUNAN DESA Rp 280,3 juta / desa Rp 643,6 juta / desa Rp 800,4 juta / desa 82,72% 74.093 desa 97,65% 74.754 desa 98,41% 74.910 desa Penyerapan sebesar Penyerapan sebesar Penyerapan tahap I sebesar 2 Kesejahteraan Masyarakat Desa KEBIJAKAN DANA DESA . REKAPITULASI HASIL PEMANFAATAN DANA DESA TAHUN 2015, 2016 DAN TAHUN 2017 TAHAP 1 . 1 2 3 Terlambatnya .

berbahan dasar minyak kelapa sawit di Indonesia dari 6,2 juta kiloliter per tahun pada tahun 2019 menjadi 9,6 juta kiloliter pada tahun 2020. Menurut laporan, volume tersebut setara dengan 7,8 juta ton minyak kelapa sawit. Peningkatan camp

transactions would allow participants to enter in commercial bilateral transactions to find a counterparty that will assume the Capacity Supply Obligation (“CSO”) and mitigate exposure ‒Reliability can be improved by finding a counterparty in the bilateral window for a given season since in times of scarcity, in ARA3 the CSO may not be acquired by another resource . Current Rules 3 T